02128111280
0

سرمایه گذاری در بازیافت کاغذ

سرمایه گذاری در بازیافت کاغذ

سرمایه گذاری در بازیافت کاغذ

تولید کاغذ یک صنعت رقابتی و بین المللی است  بنابرین یکی از مسائل اساسی که در صنایع بازیافت کشورهای پیشرفته مورد توجه قرار می گیرد سرمایه گذاری در بازیافت کاغذ می باشد.ایالات متحده با منابع جنگلی فراوان و تسهیلات تولید ارزان قیمتی که دارد نقش عمده ای را در این صنعت ایفا می کند.تعداد کارخانجات کاغذ و مقوا که تقریباً در تمام ایالات پراکنده شده اند، به بیش از 600 کارخانه بالغ می شود. صنایع کاغذی عمدتاً در بخش جنوبی ایالت متحده واقع شده و به دنبال آن نواحی شمالی بیشترین تعداد واحدهای صنعتی کاغذ و مقوا را دارد. این کارخانجات اقلامی از قبیل کاغذ و روزنامه، کاغذهای چاپ و تحریر، دستمال کاغذی، کاغذ ضخیم بسته بندی و مقوای ضخیم رنگبری نشده را تولید می کنند.

بازیافت کاغذ در کشورهای جهان سومی:

در کشورهای جهان سومی، علی رغم وجود دانش کافی به دلایل مختلفی از جمله عدم وجود سازمان های نظم دهنده، مسئولیت ناپذیری صاحبان حرفه های مختلف در قبال مسئله بازیافت، مشکلات دست و پاگیر اداری و گاهی اوقات ناآگاهی عمومی مردم، معمولاً این فرایند دچار ناهنجاری های اساسی از جنبه های اقتصادی،بهداشتی و زیست محیطی می شود. در کشور ما نیز شرایط خاصی از جمله عدم توجه کافی به محیط زیست و منابع طبیعی موجب بی توجهی مسئولان به سرمایه گذاری ئر بازیافت کاغذ و کارتن شده است.

جایگاه بازیافت کاغذ در ایران:

به طور کلی جایگاه بازیافت کاغذ در ایران با وضعیت آن در دنیا تفاوت چشم گیری دارد. کشورهای کره جنوبی، اندونزی، ژاپن و چین از نظر نرخ استفاده از کاغذهای باطله برای تولید کاغذ در سطح بالایی قرار دارند. همچنین برخی دیگر از کشورهای آسیایی مانند تایوان، سنگاپور، مالزی و هند حدود 20 تا 30 درصد کاغذهای باطله  خود را برای تولید مجدد کاغذ استفاده می کنند. در ایران نیز طی سال های اخیر توجه زیادی به امر بازیافت کاغذ شده است ولی اقدامات انجام شده در سطح ابتدایی و با استفاده از فناوری های  پایین صورت گرفته است، بنابرین برای بازیافت کاغذ در سطح برتر و بر اساس روش های متداول در دنیا مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

عرضه و تقاضای فراورده های کاغذی :

نتایج یک بررسی در مورد عرضه و تقاضای فراورده های کاغذی طی دوره ی زمانی بین سالهای 1378 تا 1400 نشان داده است که تا سال 1388 در صورت راه اندازی کلیه طرح های در دست اقدام و شروع به تولید آنها در زمینه ی کاغذسازی،مقدار تولید کلیه ی فراورده های کاغذی در سطح کشور، در بهترین حالت بالغ بر 1/4 میلیون تن خواهد بود در حالیکه براورد میزان تقاضا برای این فراورده ها تا سال 1388، با درنظر گرفتن رشد جمعیت و رشد مصرف سرانه کاغذ در کشور بالغ بر 1/8 میلیون تن می باشد.

میزان تقاضای فراورده های کاغذی در سال 1400 چه میزان خواهد بود؟

بررسی ها نشان می دهد در سال 1400 در صورت عدم راه اندازی واحدهای جدید تولیدکننده کاغذ در کشور و به فرض ثابت ماندن مقدار تولید در سطح 1/2 میلیون تن ،کمبود ها شدیدتر خواهد شد. براورد میزان تقاضا برای فراورده های کاغذی تا افق زمانی 1400،بالغ بر 3 میلیون تن می باشد و بر این اساس در بهترین شرایط تولید کاغذ،میزان کمبود فراورده های کاغذی بالغ بر 1/8 میلیون تن خواهد بود.

اهمیت بازیافت فراورده های کاغذی:

استفاده مجدد از کاغذهای باطله اهمیت زیادی در اقتصاد کشور خواهد داشت. از یک سو،کمبود مواد اولیه سلولزی مناسب برای تولید کاغذ در داخل کشور و از سوی دیگر،نیاز به هزینه های ارزی زیاد برای ورود این فراورده ها، لزوم توجه جدی به امر جمع آوری و بازیابی کاغذهای باطله را به صورت استاندارد و صحیح نشان می دهد. بررسی ها نشان می دهد که برای جبران کمبود فراورده های کاغذی باید ضمن راه اندازی واحدهای تولیدی جدید متناسب با شرایط  اقتصادی کشور، توجه جدی به توانمندی های موجود و قابل دسترس مواد سلولزی مورد نیاز آنها شامل توسعه کشت نیشکر و استفاده از باگاس در نقاط مناسب، استفاده اقتصادی از پسماندهای کشاورزی و مهمتر از همه استفاده بهتر از فناوری علمی بازیافت کاغذهای باطله مبذول می گردد. برای آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر درباره فراوری و بازیافت کاغذ به دوره ی آموزشی فراوری و باریافت کاغذ در سایت ما مراجعه کنید.