02128111280
0

فرایندهای بازیافت کاغذ

فرایندهای بازیافت کاغذ

روش های بازیافت کاغذ:

در این مقاله قصد داریم شما را با روش های بازیافت کاغذ آشنا کنیم،به طور کلی می توان فرایند بازیافت کاغذ را به دو روش فرایندهای سرد و فرایندهای گرم دسته بندی کرد،تمایز بین روش های نوین بازیافت کاغذ در رابطه با درجه حرارت تهیه خمیر است.

فرایندهای سرد:

استفاده از حرارت های کمتر از 60 درجه سانتیگراد معمولاً به عنوان فرایند سرد شناخته می شوند. افزایش درجه حرارت تا این سطح الزاماً از طریق افزودن گرما به شکل بخار به خمیرساز انجام نمی شود، اما می تواند ناشی از درجه حرارت زیاد آب دوار در یک سیستم بسته، باشد.معمولاً فرایندهای سرد در جایی استفاده می شوند که نیاز به پراکنده سازی یا حل مواد اندود، مرکب چاپ و تیمارهای سطحی مربوطه، نباشد. موقعی که از فرایند حذف مرکب به روش شناورسازی استفاده می شود، پراکنده سازی ذرات مرکب مورد نیاز نیست. بازیابی ضایعات برش کاغذ های کنگره ای و همینطور کاغذهای مصرف شده در کامپیوترها برای ساخت کاغذهای بهداشتی را معمولاً می توان در سیستم های سرد انجام داد. اکثر فرایندهای بازیابی الیاف دست دوم از کاغذهای دارای پوشش پلاستیک، نیاز به استفاده از یک سیستم سرد دارد تا از خردشدن پلاستیک و تبدیل آن به ذرات کوچک جلوگیری شود.البته استفاده از درجه حرارت اندکی زیاد سبب افزایش سرعت دفیبرهشدن می شود و به این طریق ظرفیت دستگاه ها افزایش می یابد. همچنین مصرف انرژی نیز در این حالت کمتر می شود. بیشتر کارخانه های مقواسازی، از فرایندهای سرد در سیستم های بازیافت الیاف دست دوم خود استفاده می کنند.

فرایندهای گرم :

اکثر کارخانه های عمل آوری الیاف دست دوم، در ابتدا یا میانه توالی های فرایند از تهیه خمیر به روش گرم استفاده می کنند. عملیاتی از قبیل مرکب زدایی ، پراکنده سازی آسفالت ،شکستن رزین های مقاومت تر و روغن های جلا نیاز به فرایند با درجه حرارت زیاد دارد. فرایند های بادرجه حرارت زیاد ممکن است منجر به پراکنش الاینده ها د محلول شود و این آلاینده ها در شکل پراکنده ی خود ممکن است به صورت بخشی از فراورده های جدید مثل مقوای چندلایه شوند. با افزودن مواد شیمیایی مناسب طی فرایند های گرم، عوامل آلاینده حل خواهند شد یا آنچنان ریز شده و پراکنده می شوند که می توان آنها را به سادگی حذف نمود. برای ساخت خمیری با درجه روشنی و خلوص زیاد جهت تولید کاغذهای ظریف نیاز به چنین فرایندی با درجه حرارت زیاد و حل کننده می باشد. در درجه حرارت های تا 93 درجه سانتیگراد از خمیرسازی بدون فشار استفاده می شود. فرایندهایی که نیار به درجه حرارت زیادتر دارند در خمیرسازی افقی مداوم تحت فشار انجام می شوند. این نوع خمیرسازها در درجه حرارت تا حد 182 درجه سانتیگراد کار می کنند. سیستم های جدیدی وجود دارند که در آنها از خمیرسازهای مداوم استفاده می شود و این سیستم ها قادرند الیاف دست دوم مشکل را به خمیر مناسب برای تولید کاغذهای چاپ تبدیل نماید.

سایر فرایندها:

علاوه بر فرایندهای یاد شده فرایند دیگری موجود است که از جهت طراحی خط تولید، ظرفیت تولید و نوع محصول تولیدی باهم فرق دارند.درشکل یک سیستم تهیه خمیر از الیاف بازیافتی را مشاهد می کنید خمیر از یک توری با سوراخ های ریز در ته خمیرساز عبور کرده و به یک سیکلون مایع وارد می شود و در انجا آلاینده های کوچک با دانسیته زباد از آن گرفته می شوند. سپس خمیر از یک الک ریز عبور می کند. یک پخش کننده یا فیبرساز برای جداکردن کامل الیاف از جریان دورریز خروجی الک بکار می رود. سپس این الیاف توسط یک سیستم الک ثانویه مجدداً جدا شده و به جریان خمیر پذیرفته شده از الک اول پیوسته و وارد تلغیظ کننده می شود و از آنجا وارد مخزن قبل از ماشین شده و درصد خشکی به 4/5 درصد رسانده می شود. بعد از آن خمیر حاصل به ورق کاغذ تبدیل می شود.

فرایندهای کاغذسازی